تردمیل

تردمیل های مناسب باشگاه

تردمیل‌ های خانگی معمولاً برای استفاده‌ی اندک چند نفر در مدت زمان استفاده کوتاه می‌باشد.

حال آن که از تردمیل‌ های باشگاهی تعداد بیش تری از افراد استفاده می‌کنند که مدت زمان استفاده از آن نیز به‌مراتب بیشتر از تردمیل‌ های خانگی می‌باشد. بنابراین وجود تفاوت‌هایی بین ویژگی‌های تردمیل باشگاهی و تردمیل خانگی منطقی می‌باشد. در ادامه چند مورد از ویژگی‌هایی که یک تردمیل باشگاهی مناسب باید داشته‌ باشد را ذکر خواهیم کرد.

 

تردمیل‌ ها علاوه بر اینکه براساس مکان مورد استفاده به دسته‌های باشگاهی، خانگی و آبی تقسیم می‌شوند بر اساس داشتن یا فقدان موتور هم به دو دسته‌ی با نیرو محرکه(موتور) و بدون نیرو محرکه تقسیم‌بندی می‌شوند. تسمه‌ی تردمیل‌ های فاقد موتور به وسیله‌ی نیروی وزن و فشار افراد حرکت می‌کند.

 

این تردمیل‌ ها با وجود سبک‌بودن و قیمت کمتری که دارند زیاد انتخاب مناسبی نیستند زیرا در اثر گذر زمان و استفاده‌ی زیاد زود خراب خواهند شد و هم این که باعث آسیب‌رساندن جدی به زانوی افراد استفاده کننده خواهد شد و در دراز مدت بر روی سلامتی افراد تاثیرگذار خواهند بود.

درصورتی که در تردمیل‌ های موتور دار، موتور باعث چرخش تسمه و به تبع آن به‌حرکت درآمدن نوارنقاله تردمیل (تسمه تردمیل) می‌شود و فرد می‌تواند با استفاده از تنظیم شیب و سرعت، حالت‌های مختلفی را فراهم آورد. همچنین این مدل تردمیل‌ ها با داشتن سیم یا بدون سیمی که به بدن ورزشکار وصل است بر روی مانیتور نمایش می‌دهند که ضربان قلب فرد چقدر است و آیا عملکرد او باعث کاهش وزن او می گردد یا خیر.

 

 

  • در خرید تردمیل‌ های خانگی باید آگاه باشید که جریان برق مستقیم (DC) است درحالی‌که از تردمیل‌ های باشگاهی جریان برق متناوب(AC) عبور می‌کند. تردمیل‌ هایی با جریان مستقیم قیمت کمتر دارند، کم‌ صداتر هستند اما دارای موتوری با قدرت کم می‌باشند که موجب می‌شود استهلاک دستگاه کاهش یابد و در مقابل طول عمرش افزایش یابد. این درحالی است که تردمیل‌ های باشگاهی که جریان متناوب دارند هم قیمت بیشتر و هم قدرت بیشتری دارند که این امکان را فراهم می‌کنند که مدت زمان بیشتری بتوان از آن استفاده نمود. پس بهترین تردمیل باشگاهی باید موتوری با جریان متناوب و قدرتمند داشته باشد تا توانایی پاسخگویی به مشتریان باشگاه را در طی روز داشته باشد.

 

  • از آن‌جایی که در باشگاه‌ها افراد با وزن‌های مختلف و گاها وزن بالا وجود دارند، بهترین تردمیل باشگاهی باید تحمل وزن بالایی داشته باشد. اینکه تردمیل حداکثر چه وزنی را تحمل می‌کند توسط عواملی مثل جنس و ضخامت تسمه، اندازه و ابعاد غلطک، تخته زیرنوارنقاله و جنس بدنه‌ی تردمیل تعیین می‌گردد .

 

  • بدنه‌ی تردمیل‌ ها معمولاً از فولاد مخصوص ساخته می‌شوند اما در برخی از مدل‌ها نوعی آلومینیوم مقاوم به‌کار گرفته می‌شود که تحمل وزن و استحکام بیشتری دارد. واضح است که بدنه بهترین تردمیل باشگاهی هر چقدر بزرگ‌تر و مستحکم‌تر باشد تحمل وزن بیشتری را خواهد داشت و این یعنی انتخاب مناسبی برای باشگاه است.

 

  • بهترین تردمیل باشگاهی باید دارای استانداردهای لازم و ایمنی باشد.
    تمامی تردمیل‌ های استاندارد دارای کلیدی به نام کلید ایمنی (Safety Key) هستند که با لباس ورزشکار اتصال پیدا می‌کند و در صورت برهم‌خوردن تعادل فرد در هنگام دویدن روی نوارنقاله، تردمیل به صورت خودکار خاموش می‌گردد.

 

  • بهترین تردمیل باشگاهی باید تسمه‌ای با طول و پهنای مناسب داشته باشد.
    تسمه همان نواری می‌باشد که شخص روی آن می‌دود یا پیاده‌روی می‌کند و ابعاد و شکل آن بسیار مهم می‌باشد زیرا سطح زیر پای شخص را تعیین می‌کند که تضمین‌کننده‌ی امنیت فرد می‌باشد. این تسمه‌ها معمولا بین ۴۰ تا ۵۰ سانتی‌متر عرض (پهنا) دارند و طول آن‌ها بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ سانتی‌متر می‌باشد. از آن‌جایی که در باشگاه‌ها افراد با وزن و قد‌های متفاوت می‌آیند و معمولاً حرفه‌ای هستند بهتر است که طول تسمه‌ها کمتر از ۱۴۰ سانتی‌متر نباشد و همین‌طور تردمیل‌ های باشگاهی با عرض 50 سانتی‌متر بیشتر توصیه می‌شود چراکه باعث می‌شود نیروی وزن شخص به سطح بیشتری وارد شود و فشار بسیار کمتری را به مفاصل مچ پا و زانو وارد کند، لذا ورزشی با کیفیت را تجربه خواهد کرد .

 

  • برترین تردمیل‌ های باشگاهی، SDS یا ضربه گیر دارند. بهتر است که تردمیل باشگاهی دارای این آپشن باشد زیرا در صورت این که فاقد ضربه‌گیر باشد افراد بعد از مدتی استفاده، به درد زانو یا مفاصل دچار خواهند شد.

 

  • یکی دیگر از ویژگی‌های بهترین تردمیل باشگاهی خوب، داشتن گارانتی خوب است که شامل تعمیر و تعویض قطعات موتور و بدنه باشد. بدون شک قرارگیری این تردمیل‌ها در مکانی تقریباً عمومی مثل باشگاه با وجود افرادی با وزن‌ها و اهداف مختلف که زمان زیادی را ممکن است در طول روز از تردمیل استفاده کنند باعث بالارفتن استهلاک آن می‌گردد که ممکن است قطعاتی از آن خراب گردد. پس داشتن گارانتی خوب برای تردمیل باشگاهی بسیار حائز اهمیت است.

 

شایان ذکر است تعمیر و نگه‌داری تردمیل‌ ها (علی‌الخصوص تردمیل‌ های باشگاهی) از خرید آن‌ها مهم‌تر می‌باشد، چراکه در اثر عدم بازدیدهای دوره‌ای به‌ویژه عدم روغن کاری به‌موقع تردمیل، ممکن است آسیب‌های جدی به تردمیل وارد کند.

دیدگاهتان را بنویسید